Schæferhundeklubben for Danmark er en specialklub
tilsluttet Dansk Kennel Klub.
1. Klubbens hjemsted og værneting er den
kommune/retskreds, hvor formanden bor.
2. DKK's love og bestemmelser har forrang for
specialklubbens love og den mellem parterne i medfør af § 6, stk. 2, i DKK's
love oprettede overenskomst
§ 2. Organisation:
Klubben er opbygget med:
• Urafstemning
• Repræsentantskab
• Hovedbestyrelse
• Avlsråd/Brugshunderåd
• Kredse
• Medlemmer
§ 3. Klubbens formål:
Klubben har til formål i samarbejde med DKK og i
overensstemmelse med DKK’s formål og internationale forpligtelser at arbejde
for at fremme kendskabet til schæferhunden og gennem oplysning om
hensigtsmæssig avl at bidrage til at bevare og/eller forbedre racens kvalitet i
forhold til FCI-standarden, herunder sundhed, temperament, eksteriør og
brugsegenskaber.
Til opnåelse af disse formål skal klubben bl.a.:
• Gennem samarbejde med opdrætsinteresserede medlemmer
søge sundt avlsarbejde med typiske, fysisk og mentalt sunde schæferhunde
fremmet.
• Afholde avlskåringer.
• Afholde skuer og udstillinger.
• Afholde lydighedskurser, drive brugshundearbejde og
afholde prøver,
• Virke for en landsdækkende kredsorganisation.
• Udgive et medlemsblad. Bladet kan udgives på papir eller digitalt.
• Samarbejde med nationale og internationale
organisationer.
• Virke for en landsdækkende konkurrencesport.
• Fremme forståelsen for god behandling af hunden som
husdyr og brugs- dyr.
§ 4. Medlemskab
Stk. 1. Som medlem kan optages enhver, der fremsætter
begæring herom, og som accepterer medlemsbetingelserne. Medlemmer, der ikke er myndige, har ikke stemmeret og er ikke
valgbare.
Stk. 2. Udelukket fra optagelse er bl.a. personer,
der
a. er medlem af en af DKK ikke anerkendt kynologisk
forening
b. med videresalg for øje opkøber hunde
c. opdrætter og/eller sælger hunde, der ikke er
stambogsført i DKK eller anden af FCI anerkendt organisation
d. formidler køb og salg af hunde på måder, der
strider mod DKK’s formål og interesser
e. modarbejder DKK’s eller en af denne anerkendt
specialklubs interesser.
Afgørelse vedrørende medlemsoptagelse træffes af
hovedbestyrelsen.
Klage over nægtet optagelse kan indbringes for
klubbens repræsentantskab. Ny indmeldte tilføres automatisk den kreds, der
geografisk dækker medlemmets bopæl, medmindre andet begæres.
Flytning til en anden kreds end den et medlem
automatisk eller efter eget ønske er tilført bliver først effektiv efter at et
eventuelt økonomisk mellemværende med tidligere kredse er afviklet, og indtil
mellemværendet er afviklet, kan vedkommende ikke deltage i kredsaktiviteter i
den kreds han/hun overføres til.
Nærmere regler for overflytning til anden kreds
fastsættes af hovedbestyrelsen. Medlemskab fortabes, når et medlem har forfalden
gæld til Schæferhundeklubben for Danmark eller en af dennes kredse.
§ 5. Familiemedlemmer:
Et medlems ægtefælle/samlever kan mod betaling af
halvt kontingent opnå fuldt medlemskab. Der gives adgang til medlemsbladet online version.
§ 6. Ungdomsmedlemmer:
Som ungdomsmedlemmer optages børn og unge under 18 år.
Ungdoms-medlemmer betaler halvt kontingent og gives adgang til medlemsbladets online version, men har
ikke stemmeret og er ikke valgbare. Ved indmeldelse skal fødselsdato
opgives.
For ungdomsmedlemmer kan der oprettes en særlig
ungdomsafdeling.
De nærmere regler for ungdomsafdelingens organisation
og virke fastsættes af hovedbestyrelsen.
Medlemmer, der modtager folkepension/førtidspension/seniorpension,
kan mod betaling af halvt kontingent bevare fuldt medlemskab og gives adgang til medlemsbladets online version.
§ 8. Kontingentfrie medlemmer
Æresmedlemmer samt Dansk Kennel Klubs formand og
direktør er kontingentfrie medlemmer. Kontingentfrie medlemmer gives adgang til medlemsbladets online version.
§ 9. Æresmedlemmer:
Til æresmedlemmer kan udnævnes personer, der har ydet
en særlig fortjenstfuld indsats for schæferhundesagen.
Indstilling om udnævnelse af æresmedlemmer forelægges
repræsentantskabet af hovedbestyrelsen.
§ 10. Udmeldelse:
Udmeldelse af klubben sker skriftligt til klubbens
sekretariat. Forudbetalt kontingent tilbagebetales ikke.
§ 11. Kontingent:
Medlemskontingent samt kontingent til kredsen
fastsættes af hovedbestyrelsen og betales forud for et år ad gangen.
Kredskontingentet udgør for et fuldt år til enhver tid kr. 135*/65** af medlemskontingentet til
Schæferhundeklubben for Danmark.
Kontingentet opkræves af Schæferhundeklubben for
Danmark. Kredsens andel udbetales kvartalsvis for nye medlemmer og årligt den 30/6 for eksisterende medlemmer.
Forfaldsdagen fastsættes for de enkelte medlemmer til
den 1. maj. Det første år opkræves fra indmeldelsesmåneden og frem til og med den 30. april. Herefter betales der den 1. maj for et helt års medlemsskab. For nye medlemmer opkræves for perioden fra den 1. i den måned, hvori indmeldelsen er sket, frem til den 30. april. Ved næste kontingentopkrævning fastsættes forfaldsdatoen til den 1. maj. Sidste rettidige betalingsdato er den 1. maj.
Kontingentrestance ud over en måned, regnet fra sidste
rettidige indbetalingsdag, medfører fortabelse af medlemskab, stemmeberettigelse, valgbarhed og tillidsposter.
Medlemskab generhverves automatisk ved fornyet indbetaling, men tillidsposter
kan ikke automatisk generhverves.
*135 kr.: Fuldt betalende medlem
** 65 kr.: Ungdoms-, familie- og
pensionistmedlem
§ 12. Kredsene:
Schæferhundeklubben for Danmark er geografisk opdelt i
et antal kredse, der arbejder inden for en eller flere kommuner og har til
opgave at fremme klubbens formål.
Vedtægter for kredsene er optaget som bilag til
lovene.
Kredsene er forpligtet til at rette sig efter
hovedforeningens love i tilfælde, hvor kredsvedtægterne giver baggrund for en
anden forståelse.
Kredsvedtægterne kan kun ændres på
kredsgeneralforsamlingen, når forslag herom er rettidigt fremsendt, og når
mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer – blanke stemmer
medregnes ikke – stemmer herfor, og er først gældende, når repræsentantskabet
har ændret de tilsvarende bestemmelser i hovedklubbens love.
Nye kredse kan oprettes i områder, hvor der skønnes at
være grobund for et lokalt kredsarbejde af avls- og/eller brugsmæssig
karakter.
Ansøgning om oprettelse af nye kredse indsendes til
hovedbestyrelsen.
Hver kreds ledes af en kredsbestyrelse på 3 eller 5
medlemmer, der vælges på den årlige kredsgeneralforsamling, som afholdes senest
den 15. februar.
Kredsbestyrelsesmedlemmerne vælges for en 2-årig
periode.
I kredse, hvor kredsbestyrelsen tæller 3 medlemmer,
vælges kredsformand de ulige årstal og kredskasserer og kredssekretær, der
tillige er næstformand, de lige årstal.
I kredse, hvor kredsbestyrelsen tæller 5 medlemmer,
vælges kredsformand og et bestyrelsesmedlem de ulige årstal og næstformand,
kredskasserer og kreds- sekretær de lige årstal.
Endvidere vælges hvert år 2 suppleanter til
kredsbestyrelsen samt en revisor og en revisorsuppleant eller evt. et
revisionsfirma. Vælges suppleanterne til kreds- bestyrelsen under en og samme
valghandling, er den suppleant, der opnår flest stemmer 1. suppleant. I
tilfælde af stemmelighed trækkes der lod om rækkefølgen. Suppleanterne skal
indkaldes i den rækkefølge de er valgt, i tilfælde, hvor et
kredsbestyrelsesmedlem udtræder af kredsbestyrelsen eller af andre grunde får
varigt forfald.
I tilfælde, hvor en suppleant indtræder i
kredsbestyrelsen, er denne berettiget til at konstituere sig. Hvis en suppleant
indtræder i kredsbestyrelsen sættes vedkommendes post på valg ved førstkommende
kredsgeneralforsamling, selvom posten ikke har ordinært valg. Vedkommende skal
således vælges for den resterende periode, indtil posten har ordinært valg.
Valg af ikke tilstedeværende medlemmer kan kun finde
sted, når vedkommende skriftligt har givet tilsagn om at ville modtage
valg.
Kredsene tegnes af kredsformanden, alternativt af 2
kredsbestyrelsesmedlemmer i forening. Dokumenter vedrørende lån samt køb, salg
og pantsætning af kredsens aktiver kræver underskrifter fra den samlede
kredsbestyrelse.
Ved accept af kandidatur til en tillidspost i
Schæferhundeklubben for Danmark accepteres offentliggørelse af navn, kredstilhørsforhold,
telefonnummer og e-mailadresse. Ved henvendelse til klubbens sekretariat kan
man frabede sig offentliggørelse af personlige data.
§ 13. Kredsgeneralforsamling:
Dagsordenen for den årlige kredsgeneralforsamling skal
mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Valg af 2 stemmetællere
3. Kredsformandens beretning fremlægges til
godkendelse
4. Kredskassererens forelæggelse af det reviderede
regnskab til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed.
5. Indkomne forslag
6. Valg, jfr. § 12, og valg af kredsrepræsentanter,
jfr. § 23.
7. Eventuelt
Kredsgeneralforsamling indkaldes med mindst 14 dages
varsel.
Forslag, der ønskes behandlet på
kredsgeneralforsamlingen, skal være kredsformanden i hænde senest 8 dage før
kredsgeneralforsamlingens afholdelse.
Stemmeberettigede og valgbare er alle kredsens
medlemmer med minimum 3 måneders (uafbrudt) medlemskab i kredsen forud for
generalforsamlingen, og med rettidigt betalt forfaldent kontingent. Medlemmer
der betaler kontingent senere end udgangen af forfaldsmåneden (restance) er
først stemmeberettigede og valgbare 3 måneder efter betalingsdatoen.
Ungdomsmedlemmer er ikke valgbare og har ikke stemmeret jfr.§6. Vedtagelser på
kredsgeneralforsamlingen sker ved almindeligt flertal. Skriftlig afstemning
finder sted, når det begæres. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller pr.
brev.
Ekstraordinær kredsgeneralforsamling:
Ekstraordinær kredsgeneralforsamling indkaldes, når kredsbestyrelses finder det nødvendigt, eller når mindst 25% af kredsens stemmeberettigede
medlemmer skriftligt indgiver samlet begæring herom til kredsformanden med
angivelse af de spørgsmål, der ønskes behandlet på en ekstraordinær kredsforsamling. En skriftlig begæring er kun gyldig, såfremt den afleveres personligt af hvert enkelt medlem (enten via mail eller via et underskrevet brev), og såfremt den indeholder medlemmets fulde navn samt medlemsnummer. Andre spørgsmål kan ikke
behandles på ekstraordinær kredsgeneralforsamling. Afholdelse skal ske senest 1
måned efter begæringens modtagelse og med mindst 14 dages varsel.
Ekstraordinær kredsgeneralforsamling skal indkaldes,
når bestyrelsen ikke længere er fuldtallig og ikke længere kan blive det, fordi
suppleanter ikke er til rådighed.
Endvidere kan klubbens hovedbestyrelse foranledige
indkaldelse til ekstra-ordinær kredsgeneralforsamling. Indkaldelsesvarsel
mindst 14 dage.
Stemmeberettigede og valgbare ved ekstraordinær
kredsgeneralforsamling er alle kredsens medlemmer med minimum 3 måneders
(uafbrudt) medlemskab i kredsen forud for den ekstraordinære
kredsgeneralforsamling, og med rettidigt betalt forfaldent kontingent.
Medlemmer der betaler kontingent senere end udgangen af forfaldsmåneden
(restance) er først stemmeberettigede og valgbare 3 måneder efter
betalingsdatoen.
Ungdomsmedlemmer er ikke valgbare og har ikke
stemmeret jfr.§ 6
Vedtagelser på ekstraordinære kredsgeneralforsamlinger
sker ved almindeligt flertal. Skriftlig afstemning finder sted, når det
begæres.
Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller pr.
brev.
§ 14. Kredsenes arbejde, forpligtelser og
rettigheder
A. Kredsenes formål er på lokalt plan at virke for
formålsparagraffens opfyldelse ved at samle interesserede til arrangementer i
schæferhundesagens interesse, samt styrke forbindelsen mellem medlemmerne og
Schæferhundeklubben for Danmark.
B. Kredsbestyrelsen er forpligtet til at arbejde efter
klubbens love og er i ikke lovbestemte forhold til enhver tid underkastet
hovedbestyrelsens bestemmelser.
C. Kredsbestyrelsen er forpligtet til at oprette
træningsplads. Kredsbestyrelsen træffer alle beslutninger omkring drift,
vedligehold mv. af den træningsplads samt klubhus mv., der er stillet til
rådighed af enten private eller kommune.
Kredsbestyrelsen træffer alle beslutninger omkring
udlån af klubhus, materialer/materiel som er indkøbt/eller stillet til rådighed
af kredsbestyrelsen.
D. Kredsbestyrelsen fastsætter størrelsen af det
gebyr, der skal erlægges for deltagelse i det af kredsen organiserede trænings-
og brugshundearbejde samt for brug af træningspladsen.
E. Udvalg til varetagelse af særlige arbejdsopgaver
nedsættes af bestyrelsen og er til enhver tid underkastet dennes bestemmelser.
F. De bedømmelsesarrangementer (udstillinger, skuer,
hvalpeshows og
prøver), som kredsen måtte ønske at afholde, skal til
enhver tid være godkendt af hovedbestyrelsen, respektive brugshunderådet/avlsrådet.
G. Bestyrelsens arbejde er ulønnet.
H. Kredsen tegnes af formanden, alternativ af to
bestyrelsesmedlemmer i forening. Dokumenter vedrørende lån samt køb, salg og
pantsætning af kredsens aktiver kræver underskifter fra den samlede bestyrelse
§ 15. Kredsenes økonomi:
Kredskontingent for kredsene opkræves af
Schæferhundeklubben for Danmark, jfr. § 11. Gebyrer for deltagelse i officielle
arrangementer (LD-skuer, skuer, kombiarrangementer, hvalpeshows, prøver og konkurrencer) afregnes med et fast gebyr jf. gældende bestemmelser. Dommerudgifter afholdes af den
arrangerende kreds. Undtaget herfra er dog gebyrer og dommerudgifter ved
hovedforeningens arrangementer, som afregnes efter fast gebyr jf. gældende bestemmelser. Kredsbestyrelsen er, indtil der er meddelt
ansvarsfrihed på kredsgeneralforsamlingen, ansvarlig for kredsens
regnskab. Kredsenes regnskabsår går fra 1/1 til 31/12
§ 15. a. Kredsophævelse:
I tilfælde af kredsophævelse overføres kredsens aktiver til Schæferhundeklubben for Danmark. Disse
midler skal dog jf. Folkeoplysningslovens §5, stk. 3 anvendes til almennyttige formål.
Hovedbestyrelsen kan dog dispensere herfra. Kredsens regnskab
for de seneste to år samt regnskabet for ophørsåret indsendes i forbindelse med
kredsophævelsen til Schæferhundeklubben for Danmark. I kredse, hvor der ingen
aktiviteter er, kan disse nedlægges af HB, eller sættes i bero i periode.
Ændres dette, kan kredsen genopstå.
§ 16, Hovedbestyrelse, Avlsråd og
Brugshunderåd:
Klubben ledes af en hovedbestyrelse på 7 medlemmer:
landsformand, næstformand, sekretær, kasserer, et bestyrelsesmedlem, formanden
for klubbens Avlsråd og formanden for klubbens Brugshunderåd. Valg af
hovedbestyrelse finder sted på repræsentantskabsmødet, som afholdes
hvert år og gælder for en 2-årig periode. Landsformand og rådsformænd
skal vælges med absolut majoritet. Valg af ikke tilstedeværende personer kan
kun finde sted, når vedkommende skriftligt har givet tilsagn om at ville
modtage valg.
Landsformand, kasserer og avlsrådsformand vælges de
ulige årstal. Næstformand, sekretær, bestyrelsesmedlem og brugshunderådsformand
vælges lige årstal. Vedrørende valg af rådsformænd, skal der vælges en
suppleant til de to rådsformænd hvert år. Endvidere vælges 2
bestyrelses-suppleanter. Suppleanterne vælges for et år ad gangen. I tilfælde
hvor en suppleant indtræder i hovedbestyrelsen, er hovedbestyrelsen berettiget
til at konstituere sig. Hvis en suppleant indtræder i bestyrelsen, sættes
vedkommendes post på valg ved førstkommende repræsentantskabsmøde, selvom
posten ikke har ordinært valg. Vedkommende skal således vælges for den
resterende periode, indtil posten har ordinært valg.
Alle Suppleanter vælges for 1 år, og deres gerning
starter umiddelbart efter repræsentantskabsmødets afslutning, og ophører ved
det næste repræsentantskabsmødes start.
HB-medlemmer skal være medlem af DKK.
Avlsrådet består af avlsrådsformanden samt af medlemmer,
der udpeges af avlsrådsformanden og godkendes af hovedbestyrelsen
Det tilstræbes, at 1 medlem af Avlsrådet er
eksteriørdommer.
Brugshunderådet består af brugshunderådsformanden samt af medlemmer, der udpeges af brugshunderådsformanden og godkendes af hovedbestyrelsen.
Det tilstræbes, at 1 medlem af Brugshunderådet er
brugsprøvedommer.
Fratrædelse af ovenstående tillidsposter skal ske
skriftligt til sekretariatet.
Kandidater, der ønskes opstillet til valg på
repræsentantskabsmødet, skal skriftligt indstilles til sekretariatet senest 4
uger før Repræsentantskabsmødets afholdelse.
Hvis der under Repræsentantskabsmødet opstår
situationer, hvor der viser sig mangel på kandidater, så er det frit for
repræsentanterne at stille sig til rådighed på mødet som valgbare.
Ved accept af kandidatur til en tillidspost i
Schæferhundeklubben for Danmark accepteres offentliggørelse af navn, kredstilhørsforhold,
telefonnummer og e-mailadresse. Ved henvendelse til klubbens sekretariat kan
man kan man udbede sig en @schaeferhund.dk mailadresse til brug for arbejdet i Schæferhundeklubben for Danmark. Password til mailadressen ændres, såfremt man udtræder.
§ 17. Hovedbestyrelsens arbejde:
Hovedbestyrelsen er i overensstemmelse med klubbens
formål over for repræsentantskabet ansvarlig for klubbens ledelse og drift og
træffer afgørelse i alle sager, der ikke udtrykkeligt er henlagt til
repræsentantskabet eller urafstemning.
På første hovedbestyrelsesmøde efter
repræsentantskabsmødet konstituerer hovedbestyrelsen sig med et
forretningsudvalg bestående af landsformanden og 2 hovedbestyrelsesmedlemmer.
Forretningsudvalget forestår klubbens daglige ledelse under ansvar over for
hovedbestyrelsen.
På det samme hovedbestyrelsesmøde udarbejdes der
ansvars- og arbejdsfordeling for hovedbestyrelsens medlemmer. Ansvars- og
arbejdsfordelingen indsættes i Gældende Bestemmelser.
Hovedbestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden,
herunder hvem der skal befuldmægtiges til at disponere over klubbens
midler.
Over forhandlingerne i hovedbestyrelsen føres en
protokol, der underskrives af samtlige deltagere.
Hovedbestyrelseshverv er ulønnede, men
hovedbestyrelsesmedlemmer erholder refusion af udgifter. Hovedbestyrelsen kan
nedsætte udvalg og ansætte nødvendig lønnet medhjælp.
Hovedbestyrelsen har ret til, efter forudgående aftale,
at deltage i alle møder, der afholdes i klubben. Deltagelse i udvalgsarbejde er
ulønnet, men udvalgsmedlemmer erholder refusion af udgifter.
Klubbens repræsentanter til DKK’s repræsentantskab
udpeges af hovedbestyrelsen og skal være medlemmer af DKK.
§ 18. Avlsrådets arbejde:
Schæferhundeklubben for Danmark er DKK's
sagkundskab inden for avlsarbejdet vedrørende schæferhunden.
Schæferhundeklubbens bestyrelse kan fastsætte
specielle regler for avlsarbejdet med racen, og avlsforbud og restriktioner kan
indføres, hvis arvemæssige begrundelser herfor foreligger.
Sådanne forbud og restriktioner kræver godkendelse fra
DKK, inden de kan iværksættes.
Avlsrådet skal søge sundt avlsarbejde, herunder
tilstræbe at dette opfylder Schæferhundeklubben for Danmarks til enhver tid
gældende avlsanbefalinger, og kontrol hermed fremmet ved samarbejde med
interesserede medlemmer.
Opdrættermøder afholdes efter behov. (Møderne afholdes som landsdelsmøder i hhv. Fyn,
Jylland og Sjælland, og arrangementet sker i samarbejde mellem den arrangerende
kreds og Avlsrådet. Ved hvert møde repræsenteres Avlsrådet.)
Avlsrådet udarbejder avlskårings- og
avls-godkendelsesregler, der forelægges hovedbestyrelsen og DKK til forhandling
og godkendelse.
Til at forestå avlskåringer og avlsgodkendelser kan
avlsrådet i samråd med hovedbestyrelsen udnævne kåringsmænd eller nedsætte
kåringsudvalg.
Kåringsmænd/-udvalg udnævnes og afsættes af Avlsrådet
i samråd med hovedbestyrelsen.
Avlsrådet forestår tilrettelæggelse og afholdelse af
klubbens årlige Hovedavlsskue og evt. landsdelsskuer, herunder tid, sted og
dommerbesætning.
Avlsrådets arbejde foregår under ansvar over for
hovedbestyrelsen.
§ 19. Brugshunderådets arbejde:
Brugshunderådet leder klubbens brugshundearbejde.
Brugshunderådet har pligt til at påse, at klubbens brugsprøveprogram stedse er
i overensstemmelse med det program, der arbejdes efter inden for SV/FCI. Ændringer
i klubbens lydigheds- og brugsprøveprogrammer opnår først gyldighed efter at
have været forelagt klubbens hovedbestyrelse til godkendelse.
Brugshunderådet tilrettelægger og koordinerer
uddannelsen af figuranter og autoriserede instruktører. Brugshunderådet
indstiller brugsprøvedommer-aspiranter til godkendelse af hovedbestyrelsen og
tilrettelægger og forestår aspiranternes uddannelse til
brugsprøvedommere.
Godkendelse som brugsprøvedommer gives af
hovedbestyrelsen efter indstilling af Brugshunderådet.
Hovedbestyrelsen indstiller klubbens brugsprøvedommere
til autorisation af DKK (FCI).
Brugshunderådet forestår tilrettelæggelse og
afholdelse af klubbens årlige Danmarksmesterskaber og udtagelser, herunder også
tid, sted og dommerbesætning. Brugshunderådets arbejde foregår under ansvar
over for hovedbestyrelsen.
§ 20. Regnskab:
Klubbens regnskabsår går fra 1/1 til 31/12.
Hovedbestyrelsen er, indtil der er meddelt
ansvarsfrihed, ansvarlig for klubbens regnskab. Regnskabet revideres af en
statsautoriseret/registreret revisor, der godkendes for et år ad gangen af
repræsentantskabet.
Kassereren forelægger det reviderede regnskab for
hovedbestyrelsen på det sidste møde inden repræsentantskabsmødet.
Til det ordinære repræsentantskabsmøde forelægger
hovedbestyrelsen budget for de kommende to regnskabsår.
§ 21. Medlemsblad:
Klubben udgiver et medlemsblad. Hovedbestyrelsen fastlægger medlemsbladets udstyr og omfang og
ansætter redaktør samt udpeger to personer, der sammen med redaktøren danner
redaktions-udvalg.
Redaktøren forestår redigeringen af medlemsbladet.
Medlemsbladet kan omfatte annoncering af hvalpekuld, der skal opfylde
Schæferhundeklubben for Danmarks avlsanbefalinger.
§ 22. Repræsentantskabet:
Repræsentantskabet er klubbens højeste myndighed i
alle sager, der ikke i henhold til lovene afgøres af hovedbestyrelsen eller
rådene eller er genstand for urafstemning eller er henlagt til Dansk Kennel
Klubs afgørelse.
Repræsentantskabet består af:
Hovedbestyrelsen
Kredsrepræsentanter
DKK’s formand og direktør, der kan lade sig
repræsentere ved stedfortræder (deltager uden stemmeret)
Klubbens redaktør og sekretariatsleder (deltager uden
stemmeret)
Kredsenes repræsentation ved det årlige repræsentantskabsmøde
sker efter følgende regler:
Fra 1 til 100 medlemmer giver ret til 2
repræsentanter
Fra 101 til 150 medlemmer giver ret til 3
repræsentanter
Fra 151 til 200 medlemmer giver ret til 4
repræsentanter.
Sekretariatet meddeler senest den 1/1 hvert år
kredsene deres antal repræsentanter. Antallet af repræsentanter opgøres på
baggrund af antal kreds-medlemmer med registreret betalt forfaldent kontingent
pr. 30/11.
I tilfælde af forfald blandt de valgte repræsentanter,
er kredsbestyrelsen – såfremt kredsen som følge af afbud vil blive
underrepræsenteret – berettiget til at udpege stedfortrædere for disse.
En kredsrepræsentant er alene bundet af sin egen
overbevisning.
Senest 8 dage efter kredsgeneralforsamlingens
afholdelse fremsendes/e-mailes navne, postadresser, e-mail adresser samt
telefonnumre på kredsbestyrelse, suppleanter, revisor, revisorsuppleant samt
kredsrepræsentanter til sekretariatet.
Medlemmer af Schæferhundeklubben for Danmarks
brugshunderåd og avlsråd har taleret ved klubbens repræsentantskabsmøde (men
har ikke stemmeret).
Æresmedlemmer af Schæferhundeklubben for Danmark har
taleret ved klubbens repræsentantskabsmøde (men har ikke stemmeret)
Kredsrepræsentanternes deltagelse i
repræsentantskabsmødet er betinget af at disse har betalt forfaldent kontingent
for perioden hvor repræsentantskabsmødet afholdes.
Sekretariatschefen må deltage på og har taleret på repræsentantskabsmødet. Sekretariatschefen har ikke stemmeret.
§ 23. Ordinært
repræsentantskabsmøde:
Ordinært repræsentantskabsmøde afholdes hvert år i
sidste halvdel af marts måned. Mødested og mødetidspunkt fastsættes af
hovedbestyrelsen.
Det årlige repræsentantskabsmøde indkaldes i december
nummeret af ”Schæferhunden”, i januar/februar nummeret af ”Schæferhunden”
offentliggøres landsformandens beretning.
Samtidig med udgivelse af bladet offentliggøres
dagsorden på klubbens hjemmeside.
Dagsordenen skal mindst indeholde følgende
punkter:
1. Valg af dirigent
2. Valg af stemmetællere
3. Landsformandens beretning fremlægges til
henholdsvis godkendelse og orientering.
4. Kassererens forelæggelse af det reviderede regnskab
til godkendelse og meddelelse af ansvarsfrihed.
5. Kassererens forelæggelse af budget for de kommende
to år til godkendelse.
6. Indkomne forslag
7. Valg af hovedbestyrelse m.v.
8. Godkendelse af revisor
9. Eventuelt
Forslag, der ønskes behandlet på
repræsentantskabsmødet, skal indsendes elektronisk i redigerbart format til sekretariatet senest 4 uger før
repræsentantskabsmødets afholdelse. Forslag til behandling på
repræsentantskabsmødet kan fremsættes af medlemmer, kreds- generalforsamlinger,
hovedbestyrelsen, avlsråd og brugshunderåd. De fremkomne forslag skal senest 14
dage før repræsentantskabsmødets afholdelse, tillige med regnskab og budget
udsendes til samtlige repræsentanter.
Det er Hovedbestyrelsens ansvar, at alle indkomne
forslag har en udformning, der muliggør, at de kan behandles på
repræsentantskabsmødet.
Ved ændring af forslaget, skal ændringen godkendes af
forslagsstilleren.
Hovedbestyrelsen skal ved invitation til
repræsentantskabsmøde offentliggøre den præcise dato for frist for indsendelse
af ændringsforslag.
Repræsentantskabet er beslutningsdygtigt uanset
fremmødet.
Enhver, der har fremstillet et lovforslag til
repræsentantskabsmødet, har taleret under repræsentantskabets behandling af
dette forslag. Taleretten begrænses til en kortvarig indledende
argumentationstale, samt kortvarige svar på eventuelle spørgsmål til
forslagsstilleren. Det er op til dirigenten at vurdere længden af taleretten,
samt opretholde og håndhæve denne taleret.
Vedtagelser på repræsentantskabsmøder sker med
almindeligt flertal med undtagelse af de tilfælde, hvor nærværende lov
udtrykkeligt foreskriver andet. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt eller pr.
brev.
Redigeret referat af mødet offentliggøres i
”Schæferhunden”.
Medlemmer med betalt forfaldent kontingent kan– dog
uden tale- eller stemmeret – overvære repræsentantskabsmøde mod forudgående
tilmelding.
Under behandling af dagsordenens punkt H (valg af
hovedbestyrelse m.v.) har medlemmer, der ikke er repræsentanter, men er foreslået
valgt til et tillidshverv, taleret. For at være valgbar skal vedkommende have
været medlem af Schæferhundeklubben for Danmark i mindst 3 måneder forud for
repræsentantskabsmødet og have betalt forfaldent kontingent.
§ 24. Ekstraordinært repræsentantskabsmøde:
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde indkaldes, når
hovedbestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 25% af
repræsentantskabets medlemmer indgiver skriftlig begæring herom til landsformanden med angivelse af de spørgsmål, der ønskes behandlet på et ekstraordinært
repræsentantskabsmøde. En skriftlig begæring er kun gyldig, såfremt den afleveres personligt af hver enkelt repræsentant (enten via mail eller via et underskrevet brev), og såfremt den indeholder repræsentantens fulde navn, angivelse af evt. kredstilhørsforhold samt medlemsnummer.
Et ekstraordinært repræsentantskabsmøde er
beslutningsdygtigt uanset fremmødet. Indkaldelse til ekstraordinært
repræsentantskabsmøde skal ske senest 2 måneder efter begæringens modtagelse og
med mindst 14 dages varsel.
Der gælder samme bestemmelser for stemmeberettigelse
og valgbarhed ved ekstraordinært repræsentantskabsmøde som ved ordinært
repræsentantskabsmøde.
§ 25. Lovændringer:
Lovændringer skal vedtages på et repræsentantskabsmøde
med mindst to 2/3 flertal. Blanke stemmer medregnes ikke. Lovene skal indsendes
til godkendelse i DKK.
§ 26. Klubbens ophævelse:
Klubben kan kun ophæves, når forslag herom har været
optaget på dagsordenen på et repræsentantskabsmøde, hvor det skal vedtages med
tre fjerdedele af de afgivne stemmer, idet blanke stemmer dog ikke medregnes,
og vedtagelsen derefter stadfæstes med samme majoritet ved urafstemning.
Urafstemning sker skriftligt på en af klubben
autoriseret stemmeseddel, der skal indrettes således, at afstemningen gøres
hemmelig, dog skal det være muligt for stemmetællerne at konstatere, at
stemmeafgiveren er stemmeberettiget medlem af klubben.
Afstemningsfristen bør være mindst 14 dage. Stemmeoptælling
finder sted umiddelbart efter indsendelsesfristens udløb.
Stemmeoptælling foretages af, de ved det forudgående
repræsentantskabsmøde valgte, stemmetællere, der tillige skal påse, at
indsendelsesfristen er overholdt. Stemmesedler, der fremkommer efter
indsendelsesfristens udløb, er at anse for ugyldige.
Vedtagelse af klubbens ophævelse skal være ledsaget af
bestemmelse om anvendelse af klubbens midler, der dog kun må anvendes i
hundesagens interesse.
§ 27. Skuer, Hvalpeshows og udstillinger:
Skuer, hvalpeshows og udstillinger arrangeres og
afholdes af kredsene.
Hovedbestyrelsen udarbejder hvert år inden 1. januar
en arrangementsplan for det efterfølgende år.
Arrangementsplanen, der også indeholder avlskåringer/
avlsgodkendelsesarrangementer og landsdækkende brugshundearrangementer, skal
tilgodese alle egne af landet.
Dommere til klubbens skuer, hvalpeshows og
udstillinger samt til DKK’s udstillinger udpeges blandt de af DKK autoriserede
dommere af hovedbestyrelsen efter indstilling fra kredsene. Kredsenes ønsker om
dommere og arrangementer skal så vidt muligt tilgodeses.
§ 28. Prøver/konkurrencer:
Prøver afholdes og tilrettelægges af kredsene.
Kredsene kan afholde alle de af FCI godkendte prøver
som beskrevet i ”Håndbog
for brugshundesport”
Anmodning om afholdelse af prøve indsendes til
Sekretariatet/ Brugshunderådet. Schæfer-
hundeklubbens prøver/konkurrencer kan kun bedømmes af
brugsprøve-dommere
autoriseret af Schæferhundeklubben for Danmark eller
af FCI.
Brugsprøvedommere må kun medvirke ved prøver, der er
anmeldt overfor og
tilladt afholdt af Brugshunderådet eller anden
specialklub/DKK.
§ 29. Samarbejde med nationale og
internationale organisationer:
Mellem Dansk Kennel Klub og Schæferhundeklubben for
Danmark er der oprettet en overenskomst, hvori de nærmere regler for
samarbejdet samt parternes rettigheder og pligter, herunder økonomiske
relationer er fastlagt.
Hovedbestyrelsen kan optage samarbejde med danske
specialklubber for andre brugshunderacer samt med udenlandske specialklubber
for schæferhunde, der direkte eller indirekte er tilsluttet FCI.
Schæferhundeklubben for Danmark deltager i det internationale samarbejde om
schæferhunden ved medlemskab af Verdensunionen for schæferhundeforeninger
(WUSV).
§ 30. Disciplinærsager:
Har et medlem:
• ved ord eller gerning modarbejdet
Schæferhundeklubbens/kredsens interesser,
• i et kynologisk anliggende handlet uredeligt eller i
øvrigt tilsidesat gældende forskrifter,
• i forbindelse med skuer, udstillinger eller prøver
overtrådt de herfor gældende reglementer,
• handlet således, at betingelserne for optagelse som
medlem ikke længere opfyldes,
• overtrådt lov om værn af dyr og er idømt straf
herfor,
kan der træffes disciplinære foranstaltninger over for
det pågældende medlem.
§ 31. Disciplinære foranstaltninger og advarsler/misbilligelser:
Sådanne foranstaltninger kan bestå i:
A. Tildeling af misbilligelse eller advarsel (medfører ikke indskrænkelse af medlemmets rettigheder)
B. Frakendelse af kennelmærke
C. Frakendelse af tillidshverv i DKK og/eller
samarbejdende specialklub
D. Udelukkelse af den pågældende person samt af de
hunde, som ejes af den pågældende, fra deltagelse i de af DKK og/eller
samarbejdende specialklubber arrangerede udstillinger, skuer, prøver,
konkurrencer og andre aktiviteter
E. Udelukkelse fra adgang til stambogsføring
F. Eksklusion af DKK og/eller samarbejdende
specialklub
G. Nedlæggelse af avlsforbud
• Punkt A kan bringes i anvendelse af
Schæferhundeklubbens hovedbestyrelse.
• De i punkt A nævnte disciplinære foranstaltninger
kan ikke bringes i anvendelse, før indklagede har haft mulighed for at udtale
sig.
• Flere af disse foranstaltninger kan af Dansk Kennel
Klubs disciplinær-nævn, der har den endelige afgørelse i disciplinærsagen i de
med Dansk Kennel Klub samarbejdende specialklubber, bringes i anvendelse
samtidig. De under B, C, D, E, F og G nævnte sanktioner kan ikendes for bestemt
tid eller for stedse.
§ 32. Midlertidige disciplinære
foranstaltninger:
Hovedbestyrelsen kan, når grundlaget for en
disciplinærsag er til stede, og når hurtig indgriben skønnes nødvendig,
indstille til DKK’s bestyrelse, at der træffes midlertidig beslutning om
foranstaltning over for den eller de indklagede i overensstemmelse med DKK’s
love § 26.
En sådan midlertidig beslutning har gyldighed, indtil
disciplinærnævnets kendelse foreligger – dog højst i 6 måneder.
________________________________________
Revideret efter Repræsentantskabsmødet den 17.03.2024 og godkendt af DKK den 08.04.2024.